Bądź zapobiegliwy – <b>5 elementów, </b> <em> które pomogą zadbać </em> o bezpieczną przyszłość.
Powrót

Bądź zapobiegliwy – 5 elementów, które pomogą zadbać o bezpieczną przyszłość.


Według danych GUS, Polacy za najważniejszą wartość w życiu uznają zdrowie (66 proc.) oraz rodzinę (23 proc.), które w tej hierarchii znacznie wyprzedzają pieniądze i karierę zawodową (3 proc.). Paradoksalnie jednak w natłoku codziennych obowiązków, zaniedbują to, co jest najważniejsze. A przecież warto być zapobiegliwym – może nas to zabezpieczyć przed niespodziankami losu.

Wybitny amerykański psycholog Daniel Schacter, badający psychologiczne i biologiczne aspekty pamięci oraz niepamięci, postawił tezę, że zapominamy o tym, co obiektywnie powinno być dla nas ważne, a pamiętamy kwestie, którymi nie powinniśmy zaprzątać sobie głowy. O czym jednak warto pamiętać, nawet jeżeli nasz dzień jest wypełniony od świtu do nocy kolejnymi projektami zawodowymi i codziennymi obowiązkami?

1. Ubezpieczenie – To pierwszy punkt, który już masz za sobą. Ubezpieczenie nie tylko zabezpiecza Ciebie i Twoją rodzinę, ale pozwala zbudować finansową poduszkę bezpieczeństwa. Możesz z niej skorzystać w przypadku nieplanowanych wydarzeń, takich jak utrata pracy czy choroba, która wymagać będzie długotrwałego i kosztownego leczenia. Ważne by o tym pamiętać. Z raportu Nationale-Nederlanden „Dojrzałość Finansowa Polaków 2017” wynika, że ponad 1/3 Polaków nie posiada żadnych oszczędności. Część z nas ma więc sporo do nadrobienia!

2. Zdrowe żywienie - Warto zadbać o dostarczanie swojemu organizmowi wartościowych produktów. Niezdrowa dieta jest przyczyną wielu chorób, może także znacznie utrudniać walkę z nimi. Dobrze jest więc zaprzyjaźnić się z owocami, kaszą, gotowaniem na parze, a przede wszystkim – regularnymi posiłkami. Według ekspertów z Leatherhead Food Research w Wielkiej Brytanii, którzy przebadali kilka tysięcy produktów, do tych najzdrowszych na świecie należą: łosoś, pieczywo pełnoziarniste, kurczak z soczewicą – jako najzdrowszy na świecie obiad, sałata z oliwą, jogurt i w końcu na wieczór - napój czekoladowy.

3. Badania profilaktyczne – Skoro zdrowie jest dla nas najważniejszą wartością, to jednym z najbardziej skutecznych sposobów dbania o nie są regularnie przeprowadzane badania profilaktyczne. Warto pamiętać, że nawet jeśli diagnoza jest już postawiona, można wciąż zdecydować się na wykonanie dodatkowych testów, choć nie są one tanie – badania krwi to wydatek rzędu od 50 do 250 zł, USG kosztuje od 80 do 180 zł, a cena rezonansu magnetycznego sięga nawet 1200 zł. Warto jednak pamiętać, że korzystając z podwyższenia polisy, ewentualne koszty mogą zostać pokryte dzięki ubezpieczeniu, podobnie jak konsultacja z dodatkowym specjalistą. Dzięki drugiej opinii medycznej lekarz prowadzący może potwierdzić lub skorygować diagnozę, a pacjent zyskać pewność, że jest leczony w najlepszy możliwy sposób.

3. Spędzanie aktywnie czasu z rodziną – Zdawać by się mogło, że poświęcamy najbliższym wystarczająco dużo uwagi. Nie zawsze jednak potrafimy skutecznie dbać o ważne dla nas relacje. Badania psychologów udowadniają, że spędzanie czasu z rodziną może okazać się ważnym czynnikiem wpływającym na nasze zdrowie. Okazuje się, że dzieci z rodzin aktywnych fizycznie mają 10-krotnie mniejsze ryzyko, aby zachorować na cukrzycę, choroby układu krwionośnego, nowotwory czy inne choroby cywilizacyjne. Jeśli to tylko możliwe, warto wspólnie z rodziną uprawiać sport, najlepiej na świeżym powietrzu. Brytyjscy naukowcy stwierdzili, że u osób, które często przebywają na łonie natury obniża się poziom kortyzolu, ponadto osoby te wykazują większą umiejętność radzenia sobie ze stresem.

5. Pozytywne myślenie – Choć zabrzmi to banalnie, wiele zależy od nas samych. Często nie wierzymy w pozytywny obrót spraw, obawiając się o przyszłość. Takie myślenie może wpływać na cały nasz organizm. Wiele przykładów pokazuje, że nie tylko mistrzowie Jedi potrafili dokonywać niesamowitych rzeczy siłą swojej woli. W latach 60. psychiatra George Solomon badający pacjentów cierpiących na RZS (reumatoidalne zapalenie stawów) zauważył, że ich stan znacząco się pogarszał za każdym razem, gdy popadali w depresję. To także podstawa funkcjonowania tzw. „efektu placebo” – tylko mentalne oczekiwanie na poprawę wystarczy, by zmobilizować organizm do uruchomienia procesów leczniczych. W badaniu przeprowadzonym na 233 lekarzach, 72% przyznało, że często przepisuje placebo, a ponad połowa przedstawiła je pacjentowi jako "lek lub terapię". Warto więc po prostu myśleć pozytywnie w trosce o prawidłowe funkcjonowanie całego naszego ciała i tym samym zapewnienie bezpiecznej przyszłości nam samym i naszym bliskim.