Zdrowe nawyki, <b>czyli kontroluj</b> swoje życie
Powrót

Zdrowe nawyki, czyli kontroluj swoje życie


Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości – według danych GUS, 2/3 Polaków wymienia je jako najcenniejsze, co posiadamy. Powinniśmy o nie dbać, ponieważ pozwala nam cieszyć się pełnią życia. Warto wyrobić sobie codzienne nawyki, które pozwolą nam zminimalizować ryzyko zachorowania na poważne choroby, w tym nowotwory – powoli stające się plagą rozwiniętych cywilizacji.

Według Światowej Organizacji Zdrowia, obecnie prawie co szósty człowiek na świecie umiera na raka. Oczekuje się, że liczba nowych zachorowań wzrośnie o około 70 proc. w ciągu najbliższych 2 dekad. Istnieje jednak szereg działań, które pomogą Ci zminimalizować szanse na pojawienie się ewentualnej choroby. Wystarczy wprowadzić w swoje życie kilka prostych zasad, które nie wymagają ani dużo czasu, ani wielkich pieniędzy. Warto być jednak konsekwentnym.

1. CIAŁO W RUCH! – w czasach, kiedy dominuje praca siedząca, trzeba pamiętać o tym, żeby dostarczać naszemu organizmowi regularnego ruchu. Systematyczna aktywność fizyczna może wydłużyć życie człowieka o 3-5 lat! Dlatego od wysiłku fizycznego warto się uzależnić. Pamiętaj, że regularna aktywność fizyczna zmniejsza o połowę ryzyko rozwoju raka okrężnicy, raka piersi, raka trzonu macicy i prostaty. Ponadto, wydzielana podczas wysiłku endorfina sprawia, że czujemy się szczęśliwie. Warto pamiętać, żeby w ciągu każdej godziny pracy przynajmniej na 5 minut wstać i rozprostować kości. Krótki spacer po biurze, robiony regularnie to pierwszy kroczek do budowy zdrowych nawyków. Jeśli nie możesz wstać od biurka, wypróbuj ćwiczenia izometryczne – napinaj mięśnie, ale stawy pozostawiaj nieruchome. Maksymalne napięcie utrzymuj przez 15-30 sekund, wykonując kilkanaście powtórzeń na udach, brzuchu i karku w kilku seriach.

2. CZAS DLA SIEBIE – praca, stres i obowiązki sprawiają, że zapominamy o sobie. Coraz mniej czasu poświęcamy na własny odpoczynek i realizację pasji, a przecież jest to niezbędne do dobrego samopoczucia i oderwania się od codzienności. Znajdź więc czas, by robić, to co sprawia Ci przyjemność, pozwala się rozwijać, być szczęśliwym. W ciągu dnia wygospodaruj choćby kwadrans tylko dla siebie. Wystarczy 15-minutowy sen lub przebywanie w stanie głębokiego relaksu, aby nerki oczyściły krew z toksyn i dały nam energię na kilka dodatkowych godzin działania. Warto oderwać się od zmartwień i nakierować myśli na pozytywny tor. Dzięki temu możesz uniknąć wypalenia zawodowego, zmniejszysz przemęczenie, w Twojej głowie może się urodzić niejeden wartościowy pomysł.

3. KARM CIAŁO - jak wynika z raportu Nationale-Nederlanden „Miej serce do zdrowia” niezdrowa dieta oraz nadmierne spożywanie alkoholu (powyżej 40 g czystego alkoholu dziennie przez kobiety i powyżej 60 g przez mężczyzn) są przyczynami około 40 proc. nowotworów złośliwych. Zaprzyjaźnij się więc z warzywami, owocami, kaszami, a pożegnaj ze smażeniem w głębokim tłuszczu. Jedzenie może być równie smaczne, jeżeli przygotujesz je w piekarniku lub na parze. Ale przede wszystkim - jedz regularnie. To pozwoli utrzymać Ci dobrą kondycję i pozbyć się zbędnych kilogramów. W zdrowym odżywianiu chodzi o zwiększenie tłuszczów roślinnych, ryb, warzyw, owoców i pełnoziarnistego pieczywa. Pamiętaj, że nie musisz katować się restrykcyjną dietą – najważniejsze są właściwe proporcje i odpowiednie przyzwyczajenia. To wymaga czasu, ale na pewno przyniesie dobre efekty.

4. PLANUJ – czasem warto zapomnieć o swoim napiętym grafiku i zrobić coś niespodziewanego, co wpłynie dobrze na nasze samopoczucie. Jednak na co dzień ważne jest, żeby mieć kontrolę nad swoim życiem, a szczególnie nad pieniędzmi. Świadomość, że zbudowaliśmy poduszkę finansowego bezpieczeństwa, która zabezpieczy nas na wypadek nieplanowanych wydarzeń, jak choćby poważna choroba, jest bezcenna. Aby dobrze zorganizować nasze plany i notatki, warto je ustrukturyzować, choćby za pomocą popularnych aplikacji. Pomogą one uszeregować myśli i pozwoli na przygotowanie check-listy, dzięki której oznaczymy zrobione już zadania. Ubezpieczenie? Jest! Pora na realizację kolejnych planów.

5. PAMIĘTAJ O BADANIACH – pozwalają na wczesne wykrycie poważnych chorób, w tym raka. Dają większe szanse na ich wyleczenie. Aż 84 proc. ankietowanych przez Nationale-Nederlanden kobiet twierdzi, że odpowiednia profilaktyka może przynieść pożądane efekty. Niestety z mężczyznami jest o wiele gorzej. Tylko co czwarty wierzy w konieczność wykonywania badań profilaktycznych, a większość nie czuje szczególnej potrzeby ich zrobienia. Ale wymówki nikogo nie usprawiedliwiają. Każdy z nas jest inny, inne są jego potrzeby oraz skłonności genetyczne. Lekarze zalecają, by podstawowe badania profilaktyczne, bez względu na wiek, wykonywać raz w roku. Przed czterdziestym rokiem życia ważne jest badanie krwi i morfologia, pomiar ciśnienia, ogólne badanie moczu, cytologia, USG piersi u kobiet, a u mężczyzn samobadanie jąder. Później trzeba do tego dodać pomiar stężenia cholesterolu, RTG płuc, USG jamy brzusznej, mammografię oraz badanie przesiewowe w kierunku raka jelita.