Powrót

Zdrowe odżywianie
- porady Nationale Nederlanden

Jesteś tym, co jesz. Odpowiednia dieta ma dla Twojego zdrowia jeszcze większe znaczenie niż aktywność fizyczna. Spożywane produkty zapewniają Ci niezbędne wartości odżywcze, a ponadto mają wpływ na sprawny metabolizm, dzięki któremu czerpiesz energię każdego dnia.

Dlatego warto potraktować pokarm jak dostarczane sobie paliwo.

Zbilansowana dieta, która jest bogata we wszystkie witaminy i mikroelementy, a także rezygnacja ze spożywania tzw. „pustych kalorii”, wpływają pozytywnie na Twoje zdrowie. Pamiętaj, aby posiłki spożywać regularnie, co przyczynia się do lepszej przemiany materii. Ponadto wyeliminuj tuczące i niezdrowe przekąski, a zamiast tego wprowadź do menu zróżnicowane i świeże produkty. To Twoje wyzwanie na każdy dzień. Tylko jednak dzięki odrobinie samodyscypliny sprawisz, że Twoje jedzenie będzie stanowiło dla Ciebie prawdziwą wartość, a nie zbędny balast.

Sięgaj po:

  • Bogate w witaminy i minerały produkty roślinne
  • Bogate w błonnik produkty zbożowe
  • Bogaty w wapń nabiał
  • Bogate w białko rośliny strączkowe lub chude mięso

Unikaj:

  • Tłuszczy zwierzęcych
  • Cukru
  • Soli i białej mąki
  • Chemii przemysłowej (np. w daniach typu fast food lub instant)

Pamiętaj:

  • Jedz o stałych porach i zachowuj równe odstępy czasowe (np. posiłek co 3-4 godziny)
  • Jednorazowo spożywaj niewielkie porcje
  • Ostatni posiłek zjedz na 2-3 godziny przed snem
  • Traktuj śniadania jako najważniejszy posiłek dnia
  • Dostarczaj sobie dużą ilość płynów
 

Odpowiednia dieta może Cię skutecznie wspierać w profilaktyce zdrowotnej
i walce z niektórymi schorzeniami

Uleganie pokusom kulinarnym przytrafia się każdemu z nas, jednak możemy skutecznie eliminować tego skutki. Jeśli dziś sięgnąłeś po niezdrową i wysokokaloryczną przekąskę, kolejny dzień postaraj się wypełnić wyłącznie wartościowymi posiłkami.

Aby zredukować skutki błędów żywieniowych, możesz też zafundować sobie raz w tygodniu jednodniowy detoks – np. spożywając wyłącznie surowe warzywa lub soki owocowe-warzywne. Dzięki temu odzyskasz niezbędną równowagę, a Twój organizm odwdzięczy Ci się lepszą kondycją.

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworów, włącz do swojej diety:

  • Zieloną herbatę
  • Soki warzywne (np. buraczany)
  • Pomidory
  • Brokuły
  • Pietruszkę
  • Cebulę i czosnek
  • Winogrona
  • Owoce cytrusowe

Aby zapobiegać chorobom układu krążenia, spożywaj: 

  • Soki warzywne (np. pomidorowy)
  • Zupy mleczne (np. owsiankę)
  • Oliwkę z oliwek
  • Czerwoną paprykę
  • Szpinak
  • Ziemniaki
  • Orzeszki ziemne
  • Awokado
  • Banany