5 nawyków, które pomogą zadbać o Twoje serce

Jak wskazuje raport przygotowany przez Warsaw Enterprise Institute (WEI), w 2017 roku w Polsce doszło do blisko 180 tysięcy zgonów z powodu chorób układu krążenia. Przełożyło się to na aż 45 procent wszystkich zgonów w tamtym czasie. Problemy z sercem dotykają dotykają zatem dużej grupy osób – warto zastanowić się, jak dbać o serce, by zredukować ryzyko powstania najczęstszych dolegliwości.

Jak zadbać o serce?
Większość osób nie zdaje sobie sprawy, że wpływ na kondycję serca ma codzienny tryb życia. Nawyki związane ze spożywaniem dużej ilości kawy czy też paleniem papierosów, brak ruchu, dieta oparta na produktach wysoko przetworzonych, stres – wszystko to oddziałuje na układ krążenia. Brak refleksji na ten temat może doprowadzić do licznych chorób, których leczenie jest długotrwałe i męczące.
Dotyczy to nie tylko osób starszych. Przyszły stan zdrowia w dużej mierze zależy od trybu życia w latach młodości. Kwestii tych nie można więc odkładać w nieskończoność. Warto wiedzieć, jak dbać o serce w młodym wieku, aby za kilkanaście-kilkadziesiąt lat nie dały o sobie znać najczęstsze choroby układu krążenia, takie jak:

  • miażdżyca,
  • choroba wieńcowa,
  • niewydolność serca,
  • zaburzenia rytmu,
  • zawał serca,
  • arytmia,
  • nadciśnienie tętnicze.

Z wiekiem zagrożenie związane z wymienionymi chorobami rośnie. Szczególnie istotna jest więc wiedza, jak dbać o serce po 40. roku życia. To właśnie wtedy wzrasta bowiem ryzyko choroby niedokrwiennej, powodowanej często przez czynniki związane z niezdrowymi nawykami.
Mając na uwadze wszystkie dane, warto pomyśleć również o wykupieniu odpowiedniej polisy, która nie tylko zapewni ochronę na wypadek niezdolności do pracy, ale również okaże się sposobem na zadbanie o przyszłość najbliższych. Na jaki pakiet warto się zdecydować? Bardzo pomocne okażą się różnego rodzaju wyliczenia i porównywarki, ale również opinie o ubezpieczeniu na życie, wystawiane przez ekspertów i klientów.

1. Odpowiednia dieta to podstawa
W ciągu jednego dnia, serce pompuje około 7 tysięcy litrów krwi. Tak ciężka praca powinna odbywać się w jak najlepszych warunkach, które zależą między innymi od przyjmowanych pokarmów. Jak wskazują badania, najlepiej na układ krążenia oddziałuje dieta śródziemnomorska. Uznawana jest ona za jedną z najzdrowszych na świecie.
Jak więc dbać o serce? Co jeść? Skupić należy się przede wszystkim na dostarczaniu do organizmu kwasów omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu i regulują ciśnienie tętnicze (mają więc działanie profilaktyczne). Kwasy omega-3 znaleźć można przede wszystkim w rybach, owocach morza, a także w warzywach i owocach.
Najlepiej ocenianą jest dieta grecka, gdyż ogranicza ona mięsa na rzecz ryb oraz oliwy z oliwek, warzyw i produktów zbożowych. Poza zróżnicowaną dietą, niezwykle ważne jest także odpowiednie nawadnianie organizmu. Regularne przyjmowanie płynów znacząco usprawnia pracę serca, które dzięki temu łatwiej pompuje krew, co przekłada się na skuteczniejsze usuwanie zanieczyszczeń z organizmu. 2 litry płynów dziennie to optymalna dawka dla osoby dorosłej.

2. Codzienna dawka ruchu
Regularnie przeprowadzane badania (m.in. przez American College of Cardiology) wskazują, że ośmiogodzinna praca w biurze, przy braku ruchu, zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca. Żeby się przed tym uchronić, potrzebne jest co najmniej 20 minut dziennej dawki wysiłku fizycznego. Może być to bieganie, jazda na rowerze, pływanie, ale również żywszy spacer czy też nordic walking. Już 8 tysięcy kroków dziennie wystarczy, aby zadbać o swoje zdrowie. Co istotne, do aktywności fizycznej warto przekonać całą rodzinę. O tym, w jaki sposób to zrobić, możesz przeczytać w naszym wpisie Zachęć dziecko do aktywności fizycznej.

3.  Stres pod kontrolą
Nieoczywistym „zabójcą” może okazać się stres, który prowadzi do nadmiernej produkcji katecholamin, czyli organicznych związków chemicznych, w skład których wchodzi na przykład adrenalina. Prowadzą one do przyspieszenia pracy serca, powodują skurcze naczyń wieńcowych, a także podnoszą ciśnienie krwi. Wszystko to oczywiście wpływa na przeciążenie serca, co z kolei sprzyja zawałom.
Kolejny raz warto wspomnieć o ubezpieczeniu na życie. Opinie klientów poszczególnych agencji pomagają w wyborze najlepszej oferty. Zakres takich polis zazwyczaj obejmuje tak zwaną pierwszą pomoc finansową, wsparcie na wypadek niezdolności do pracy, a także wypłatę świadczeń rodzinie na wypadek śmierci.

4.  Sen też jest ważny
Wypoczęty organizm, to zdrowy organizm, dlatego specjaliści często podkreślają, że bezpośredni wpływ na kondycję serca ma regularny, zdrowy sen. Osoby dorosłe powinny spać od 6 do 9 godzin dziennie – taka dawka snu zapewni obniżenie ciśnienia tętniczego, poprawę kondycji żył, a także redukcję hormonu stresu, czyli kortyzolu.

5. Regularne badania
Wpływ na ewentualne leczenie chorób układu krążenia ma czas ich zdiagnozowania. Możliwość odpowiedniej reakcji na zagrożenia wymaga jednak regularnego sprawdzania stanu organizmu. Jak podkreślają lekarze, osoba dorosła powinna co najmniej raz w roku poddać się rutynowym badaniom (także cholesterolu). Pozwoli to na odpowiednie monitorowanie kondycji, a także ewentualnych zmian czy też dolegliwości. Specjaliści zalecają również systematyczne mierzenie ciśnienia tętniczego. Wystarczy zakupić w tym celu specjalny aparat. Co istotne, kompleksowym badaniom warto poddawać się regularnie, ponieważ nawet niepozorna grypa może okazać się groźna dla zdrowia, o czym pisaliśmy w artykule Przeziębienie - kiedy zgłosić się do lekarza?
Choroby serca są niezwykle groźne i, niestety, dość częste, zwłaszcza u osób, które nie prowadzą zdrowego trybu życia. Poza trzymaniem się wszelkich zaleceń, formą ochrony może okazać się także odpowiednio skonstruowana polisa, która zapewni między innymi finansowanie ewentualnego leczenia. Publikowane opinie o ubezpieczeniu na życie powinny pomóc w podjęciu właściwej decyzji. Rozsądnym krokiem okaże się ubezpieczenie na wypadek poważnego zachorowania, poszerzone o pakiet kardiologiczny. Decydując się wariant rozszerzony możesz ubezpieczyć się na wypadek aż 7 chorób układu sercowo-naczyniowego i 27 innych poważnych schorzeń, do których zalicza się m.in. zawał.


 

Co powinieneś zapamiętać po przeczytaniu tego artykułu?
Wpływ na kondycję serca ma codzienny tryb życia, dlatego o zdrowie należy zadbać kompleksowo. Najważniejsze jest zbilansowana dieta bogata w kwasy omega-3. Pamiętać należy jednocześnie o regularnej aktywności fizycznej oraz dużej dawce snu. Sport pomoże zniwelować stres, który często jest przyczyną problemów zdrowotnych. Jeśli dodasz do tego regularne badania, możesz mieć pewność, że właściwie troszczysz się o swoje serce.

Tagi:
Zespół Nationale-Nederlanden 01.01.2020