Materiał marketingowy
Odwołany lot – jakie są prawa pasażera?
Odwołany lot może pokrzyżować plany podróżnicze. Na szczęście prawa pasażerów są chronione przepisami unijnymi – tj. Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. – które gwarantują pewne formy rekompensaty. Przede wszystkim masz prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a zmianą planu podróży. Jeśli zdecydujesz się na zmianę planu, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić Ci alternatywny lot do miejsca docelowego w możliwie najkrótszym czasie. W przypadku dłuższego oczekiwania na lot zastępczy przysługuje Ci też prawo do opieki, czyli bezpłatnych posiłków i napojów bezalkoholowych, a także zakwaterowania w hotelu, jeśli trzeba dłużej poczekać na lot zastępczy.
Możesz też ubiegać się o odszkodowanie finansowe. Jego wysokość zależy od dystansu lotu i wynosi od 250 do 600 euro. Pieniędzy nie dostaniesz jednak w sytuacji, gdy odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od linii lotniczej – np. poprzez ekstremalne warunki pogodowe, strajk kontrolerów czy inne nadzwyczajne okoliczności. Bez względu na powód linia lotnicza ma obowiązek poinformować pasażerów o ich prawach i zapewnić niezbędną pomoc.
Odwołany lot – co robić? Krok po kroku
Odwołanie lotu to stresująca sytuacja, która może zdarzyć się każdemu. Jeśli przydarzy się właśnie Tobie, nie panikuj, tylko:
-
Sprawdź komunikat linii lotniczej – jak najszybciej dowiedz się, dlaczego lot został odwołany i czy oferowane są alternatywne opcje. Zazwyczaj linie lotnicze informują pasażerów przez SMS, e-mail lub aplikację.
-
Skontaktuj się z obsługą klienta – jeśli nie otrzymałeś żadnej informacji, udaj się do punktu obsługi klienta lub skontaktuj telefonicznie z linią lotniczą, aby dowiedzieć się o dalszych krokach.
-
Zapytaj o nocleg i posiłki – linia lotnicza powinna zapewnić Ci zakwaterowanie oraz opiekę, gdy nie może zaoferować Ci lotu zastępczego w tym samym dniu.
-
Zbierz dokumentację – w oczekiwaniu na transfer do hotelu zbierz wszystkie informacje dotyczące odwołania lotu, np. potwierdzenie od przewoźnika, rachunki za dodatkowe wydatki (np. nocleg, posiłki). Przydadzą się one przy składaniu wniosku o odszkodowanie.
-
Sprawdź, jakie prawa Ci przysługują, i złóż odpowiednie dokumenty samodzielnie lub z pomocą prawnika.
Ile mam czasu na złożenie wniosku o odszkodowanie za odwołany lot?
Czas na złożenie wniosku o odszkodowanie za odwołany lot zależy od przepisów obowiązujących w kraju, w którym znajduje się centralna siedziba linii lotniczych. W Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Szwajcarii pasażerowie mają na to rok od daty odwołanego lotu, ale warto zrobić to jak najszybciej.
Im szybciej zaczniesz działać, tym większa szansa na uzyskanie odszkodowania. Możesz zrobić to samodzielnie lub skorzystać z pomocy prawnika. Przeprowadzenie procedury może wymagać dokumentów związanych z odwołanym lotem, a więc: karty pokładowej, potwierdzenia rezerwacji, dowodów poniesionych kosztów (np. paragonu z hotelu) i korespondencji z linią lotniczą, jeśli taka była już prowadzona.
Pamiętaj, że linie lotnicze mogą mieć własne procedury, dlatego warto sprawdzić ich stronę internetową lub skontaktować się z obsługą klienta, aby uzyskać szczegółowe informacje.
Kiedy linia lotnicza musi zapewnić nocleg?
Linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia noclegu w hotelu, gdy nie są w stanie zorganizować lotu zastępczego tego samego dnia. Po stronie przewoźnika leży też pokrycie kosztów dojazdu do miejsca noclegowego oraz powrotu na lotnisko.
Linie lotnicze często mają umowy z konkretnymi hotelami w pobliżu lotniska i to tam nocują pasażerowie. W ten sposób przewoźnik stara się zapewnić zakwaterowanie w jak najkrótszym czasie. W wyjątkowych sytuacjach, gdy linia lotnicza nie zapewnia noclegu, można zorganizować nocleg na własną rękę, a następnie ubiegać się o zwrot kosztów.
Odwołany lot – czy otrzymam zwrot kosztów podróży?
Zgodnie z przepisami, jeśli linia lotnicza nie zaproponuje innego połączenia z punktem docelowym, może zwrócić Ci koszt biletu. Natomiast o odszkodowanie w wysokości 250–600 euro możesz ubiegać się, gdy rejs anulowano na mniej niż 14 dni przed jego planowanym rozpoczęciem, a odwołanie było winą przewoźnika, a nie np. trudnych warunków pogodowych.
Czy ubezpieczenie turystyczne obejmuje odwołany lot?
O zwrot kosztów biletu lub odszkodowanie za odwołany lot musisz zwrócić się do linii lotniczych. Jednak Twoje ubezpieczenie turystyczne może zrekompensować niektóre wydatki wynikające z anulowanego lub opóźnionego lotu, zgodnie z zakresem ochrony ubezpieczeniowej. W Nationale–Nederlanden możesz liczyć np. na zwrot kosztów artykułów pierwszej potrzeby (jedzenia, napojów, środków higieny etc.), które musiałeś kupić w trakcie oczekiwania na lot. Aby było to możliwe, poproś przewoźnika o dokument potwierdzający odwołanie lotu i zachowaj paragony lub faktury z zakupów. Pamiętaj, że ubezpieczyciel – podobnie jak linie lotnicze – nie zawsze będzie mógł Ci pomóc. Wyłączone z ochrony są m.in. sytuacje, kiedy odwołanie lotu zostało spowodowane strajkiem.
Materiał zawiera wybrane informacje na temat „Ubezpieczenia turystycznego” oferowanego przez Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Szczegóły na temat zakresu polisy, warunków realizacji świadczeń, wyłączeń i ograniczeń odpowiedzialności ubezpieczyciela znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU).
Bibliografia
-
Odwołany lot, opóźniony lot, overbooking, odszkodowanie, https://konsument.gov.pl/opozniony-odwolany-lot/ [dostęp 03.2025].
-
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, https://www.ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazera/akty-prawne [dostęp 03.2025].