Rosnąca świadomość ubezpieczeniowa Polaków:
już 2/3 deklaruje, że ubezpiecza swój
dom lub mieszkanie

Blisko 40 proc. Polaków doświadczyło przynajmniej raz przykrego losowego zdarzenia w miejscu zamieszkania. Staramy się zabezpieczać swoje domy, m.in. za pomocą monitoringu lub systemów antywłamaniowych. Większość przyznaje jednak, że dba o bezpieczeństwo nieruchomości, wykupując ubezpieczenie. Jak wynika z raportu Nationale-Nederlanden „Bezpieczny dom – jak chronimy swoje M”, polisę mieszkaniową posiada już 62 proc. Polaków. 

Polski rynek mieszkaniowy nieustannie się rozwija – liczba nieruchomości stale rośnie. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce tylko w 2017 roku rozpoczęto budowę 206 tysięcy mieszkań. Nationale-Nederlanden postanowiło sprawdzić, jak chęć posiadania własnej nieruchomości przekłada się na podejście Polaków do dbania o jej bezpieczeństwo. 
 

Wypadki chodzą po domach

Prawie 40 proc. uczestników badania przynajmniej raz w życiu spotkało się z wypadkiem, który doprowadził do zniszczeń lub szkód w miejscu swojego zamieszkania. Najczęściej występującą sytuacją są zalania (21 proc. wskazań). Polacy przyznają, że źródłem szkód są również zjawiska pogodowe (10 proc.), a także włamania (8 proc.). Zdecydowanie rzadziej wynikają one z działań zwierząt domowych (8 proc.) czy domowników (3 proc.). 
Co ciekawe, prawie połowa Polaków twierdzi, że najważniejszym elementem znajdującym się na terenie ich nieruchomości jest sprzęt RTV/AGD. Wskazuje go blisko połowa ankietowanych (48 proc.), w szczególności młodzi, gdzie ten odsetek jest jeszcze większy (54 proc. osób przed 30. rokiem życia). Ponad jedna czwarta Polaków przyznaje, że najcenniejsze dla nich są meble, natomiast co piąty wskazał na biżuterię, zegarki i inne elementy garderoby. Co dziesiąty respondent uważa, że największą wartość ma dla niego roślinność w ogrodzie. 

 

Dbałość o bezpieczeństwo

Większość Polaków stara się dbać o bezpieczeństwo swojego domu. Blisko 87 proc. ankietowanych wskazuje, że posiada przynajmniej jeden element, który ich zdaniem zabezpiecza nieruchomość. Dla 55 proc. Polaków takim zabezpieczeniem jest ubezpieczenie mieszkania. Dodatkowo, blisko co trzeci posiada drzwi lub rolety antywłamaniowe, 27 proc. stróżującego psa, a co piąty monitoring lub ochronę. 
Ubezpieczenie nieruchomości jest oznaką dbałości o bezpieczeństwo przede wszystkim dla mieszkańców miast. Wśród osób mieszkających na wsi, taki sposób zabezpieczenia domu wskazało tylko 46 proc. Co ciekawe, ci ostatni są najliczniejszą grupą, która wskazuje, że to pies strzeże ich nieruchomości. 
Wciąż nie wszyscy są świadomi zagrożeń, jakie mogą spotkać ich nieruchomości. Co czwarty dorosły Polak przed 30. rokiem życia przyznaje, że nie dba o to czy miejsce, w którym mieszka jest w jakikolwiek sposób zabezpieczone.
- Cieszy nas rosnąca świadomość ubezpieczeniowa Polaków, choć wciąż widzimy pewne pole do rozwoju w tej kwestii. Co ósmy ankietowany przyznał, że nie dba o bezpieczeństwo swojego miejsca zamieszkania. Liczymy, że ten odsetek będzie się zmniejszał, biorąc pod uwagę, że współczesne ubezpieczenia nieruchomości to produkty dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta. W zależności od oczekiwań można zatem ubezpieczyć nie tylko dom, ale również garaż, ogród czy rzeczy ruchome, takie jak choćby rower pozostawiany na balkonie – podkreśla Martyna Kucicka-Witek z Nationale-Nederlanden.

 

Ubezpieczamy siebie i bliskich

Ponad 62 proc. Polaków deklaruje, że ubezpiecza nieruchomość, w której mieszka. W tym, co trzecia osoba w wieku 18-29 lat wskazuje, że posiada dom lub mieszkanie, które ubezpiecza. Dodatkowo, część badanych wskazało, że ubezpieczają także nieruchomości należące do członków rodziny.
Atrakcyjna cena polisy skłoniłaby do jej zakupu 23 proc. Polaków, natomiast szeroki zakres ochrony przekonałby 16 proc. z nich. Najczęściej na cenę wskazują osoby młode (32 proc.). Badani między 30. a 39. rokiem życia liczą się natomiast najbardziej z rekomendacją najbliższych (19 proc.). Do zakupu mogłoby ich przekonać także losowe zdarzenie w bliskim otoczeniu (22 proc.).

O badaniu: 

Badanie „Bezpieczny dom – jak chronimy swoje M” zrealizowane na zlecenie Nationale-Nederlanden przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 5-6 października 2018 roku. W ramach badania ilościowego przeprowadzono wywiady przy użyciu techniki CATI, na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków (n=1100).

***
Kontakt:
Marta Pokutycka-Mądrala T: 607 629 812 E: marta.pokutycka-madrala@nn.pl 
Marek Gieorgica T: 22 127 00 56 E: mg@clearcom.pl 

 

Chcesz wiedzieć więcej? Odezwij się do nas!