Kiedy zacząć uczyć dziecko języka obcego?

Naukowcy wskazują, że mózg dziecka jest najbardziej chłonny między pierwszym a trzecim rokiem życia. Swoistą plastyczność zachowuje natomiast do mniej więcej dziesiątego roku życia. Jest to więc doskonały czas na to, aby wprowadzić w jego życie drugi, obcy język. Daje to gwarancję, że przyswoi go w sposób naturalny i bezproblemowy.

Jak uczyć dziecko języka obcego?
Predyspozycje dzieci do poznawania obcej mowy wiążą się także z faktem, że dysponują one znacznie większą ilością wolnego czasu, w trakcie którego mogą posługiwać się innym językiem. Nie oznacza to jednak, że należy zrzucać na ich barki obowiązek nauki fiszek, gramatyki czy też czytania skomplikowanych wykładni.

Początek nauki języka obcego powinien skupiać się na zabawie. Piosenki, gry, kolorowe czytanki – wszystko to nie tylko pozwoli dziecku zapoznać się z językiem, ale również sprawi, że z nauki będzie czerpało samą przyjemność. Dzięki temu, nowe informacje przyjmie w sposób naturalny.

Dziecko warto otoczyć językiem, także poprzez częste zwracanie się do niego w obcej mowie. Może być to zwykła rozmowa w trakcie codziennych aktywności – na przykład przy jedzeniu lub myciu. W ten sposób dziecko pozna sformułowania z tym związane i będzie ich używać. Nauka na tak wczesnym etapie pozwala także odkryć, czy nasze dziecko wykazuje predyspozycje językowe, więcej na ten temat w naszym artykule Jak odkryć predyspozycje swojego dziecka? 
 

W jakim wieku zacząć naukę języka obcego?

W przypadku nauki języka zastosowanie ma powiedzenie, że im szybciej, tym lepiej. Nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby dziecko poznawało obcą mowę równocześnie z ojczystą. Gdy więc zaczyna mówić, może także rozpocząć naukę pierwszych słów i wyrażeń.

Wynika to z naturalnych procesów poznawczych dziecka. Chłonie wszystko, co go otacza. Jeśli więc będzie miało kontakt z językiem obcym, zacznie go przyswajać i powtarzać zasłyszane słowa. Podobnie jak to się dzieje podczas nauki ojczystego języka.
Połączenie dwóch języków już na starcie okaże się więc doskonałym pomysłem. Także ze względu na łatwiejszy start w przedszkolu i szkole.

Jak się okazuje, pedagodzy podzielają ten pogląd. Wystarczy przytoczyć wypowiedź filolożki Katarzyny Dłużniewskiej-Łoś “Badania naukowe nie pozostawiają wątpliwości – mózg dziecka od dnia narodzin jest zaprogramowany na intensywne przyswajanie języka. W tym okresie każdy język, z którym niemowlak będzie miał regularny kontakt i którego będzie miał rzeczywistą potrzebę, aby go używać, będzie przyswajany w sposób naturalny i bezwysiłkowy. Dziecko będzie chłonęło jak przysłowiowa gąbka nie tylko słownictwo, ale również struktury gramatyczne i cały system fonetyczny. Mówiąc prościej, dziecko od urodzenia ma szansę na dwujęzyczność.”
 

Przedszkole językowe - czy to dobry pomysł?
Naukę języka obcego warto rozpocząć w domu, zwłaszcza gdy rodzic sam zna jego tajniki. Kolejnym etapem może okazać się specjalne przedszkole językowe, w którym dziecko ma zapewniony stały kontakt z obcą mową.

Wbrew obawom niektórych rodziców, taka placówka nie obciąża nadmiernie dziecka. Nauka bowiem skupia się na ćwiczeniach podobnych do tych wykonywanych w domu. Najważniejsza jest zabawa, a także stworzenie przyjemnej atmosfery i naturalne otoczenie podopiecznych językiem (poprzez muzykę czy też zwykłą rozmowę). Co więcej, dzieci często uczą się od siebie, po prostu bawiąc się i przy okazji rozmawiając. 

Metody nauki języków obcych
W opinii publicznej często trwają spory o najlepsze techniki nauczania języków. Jak się jednak okazuje, jest to zazwyczaj spór pozbawiony sensu.
Wiele zależy bowiem od wieku dziecka, a także jego indywidualnych potrzeb. Kilkulatek nie powinien być obarczany tomami książek i setkami regułek. Dopiero później przyjmuje ona formę bardziej akademicką. Jak pokazują badania, najważniejsza wydaje się różnorodność. Rozwijający się mózg powinien przyjmować różnorodne bodźce. Nie należy więc skupiać się tylko na regułkach, warto jak najbardziej urozmaicać lekcje, wprowadzając do nich śpiew, taniec, zabawę, rozmowę, naukę słuchania czy chociażby filmy.

Pomoce naukowe dla dzieci
Materiały pomocnicze to zazwyczaj kolorowe książki, płyty z muzyką i filmy. W sklepach znaleźć można także tematyczne zabawki w języku obcym oraz interaktywne gry. Brak tu presji typowej dla szkół.

Kiedy zapisać dziecko na korepetycje językowe?
Na pomoc w postaci korepetycji warto zdecydować się wówczas, gdy dziecko nie radzi sobie z materiałem realizowanym w szkole. W trakcie 45 minut lekcji nauczycielom trudno jest jednemu uczniowi poświęcić tyle uwagi, by wyjaśnić mu wszystkie niuanse językowe. Rozwiązaniem są zajęcia dodatkowe po lekcjach lub właśnie korepetycje językowe.

Kiedy zapisać dziecko do szkoły językowej?
Nauka kilkulatków powinna skupić się przede wszystkim na zabawie. O szkole językowej warto pomyśleć w wieku 8-10 lat, gdy dziecko opanuje już czytanie i pisanie, a także będzie w stanie przyswoić bardziej złożone informacje.
Wiedza, jak uczyć małe dzieci języków obcych wydaje się kluczowa – nie tylko pod kątem osiąganych efektów, ale również samej chęci najmłodszych do poznawania nowego języka. Przytłaczanie ich nawałem pracy i informacji nie jest korzystne, dlatego czasem warto zgłosić się do specjalistów, który doskonale wiedzą, co zrobić, aby nauka języka stała się przyjemnością.

Wraz z osiągnięciem przez dziecko wieku szkolnego, dobrze jest pomyśleć także o korzyściach, jakie zapewnia odpowiednie ubezpieczenie ucznia. Jego wykupienie okaże się dobrym pomysłem ze względu na szeroki zakres ochrony (zarówno w szkole, jak i poza nią), a także dostęp do dużych świadczeń w razie wypadku. Ubezpieczenie ucznia to ochrona dziecka przez całą dobę!

Dlaczego warto uczyć dziecko języków obcych?
Choć często spotkać można się z poglądem, jakoby małe dzieci nie były w stanie przyswoić wystarczającej ilości informacji, by naukę można było uznać za sensowną, w rzeczywistości otoczenie pociechy nowym językiem od samego początku będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Dlaczego zatem warto uczyć dziecko języków obcych?

  • Dziecko chłonie język obcy w sposób naturalny – poprzez zabawę i rozmowę
  • Nauka od pierwszych chwil życia to szansa na dwujęzyczność dziecka
  • Nauka we wczesnym wieku jest doskonałym treningiem dla mózgu dziecka, gdyż pozwala znacząco rozwinąć procesy poznawcze
  • Umiejętność posługiwania się językiem to duży atut w dorosłym życiu
  • Zajęcia dodatkowe to także szansa na nawiązanie nowych przyjaźni i odkrycie pasji

Nie ulega zatem wątpliwości, że nauka języka obcego przynosi mnóstwo korzyści najmłodszym. Nie musimy obawiać się, że dzieci poczują się przeciążone, nauka do trzeciego roku często odbywa się zupełnie naturalnie. Jest to więc ogromna szansa, aby nabyć kompetencje językowe bez dużego wysiłku. W tym przypadku zastosowanie mają zatem podobne zasady jak w przypadku nauki pływania, którą rozpocząć można już w wieku niemowlęcy. Więcej na temat w artykule: Nauka pływania dla niemowląt - czy ma sens?

Tagi:
Zespół Nationale-Nederlanden 01.01.2020