Opóźniony lot – co robić?

Zwrot za opóźniony lot może wynieść nawet 600 euro. Sprawdź prawa pasażera oraz wysokość odszkodowań za opóźniony lot. Zobacz, jak możemy Cię wesprzeć w ramach ubezpieczenia turystycznego.

Podróż samolotem bywa stresująca. Najczęściej nie jest też przesadnie komfortowa ani przyjemna, szczególnie jeśli podróżujesz tanimi liniami lotniczymi. Niewygoda i tłok nie są jednak największymi zmartwieniami podróżujących. Szczególnie frustrujące są opóźnienia i anulowane loty. Każdy, kto przynajmniej kilka razy leciał samolotem, z pewnością doskonale wie, o czym mowa. Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot i ile pieniędzy możesz otrzymać?

Jeśli zaliczasz się do grona szczęściarzy, którym nigdy nie odwołano lotu lub nie był on mocno opóźniony, z pewnością zastanawiałeś się, jak zachować się w takiej sytuacji. Niestety zwykle zrobić możesz niewiele, jednak z pewnością powinieneś pamiętać o przysługujących Ci prawach.

 

Kiedy i w jakiej wysokości należy Ci się odszkodowanie za opóźniony lot?

Samoloty spóźniają się naprawdę często, ale nie zawsze z winy przewoźnika i nie zawsze na tyle, byś mógł domagać się odszkodowania. Kiedy zatem należy Ci się rekompensata? O wypłatę odszkodowania możesz wnioskować, jeśli wylądujesz w miejscu docelowym przynajmniej trzy godziny później, niż początkowo planowałeś. A co jeśli ze względu na opóźnienie lotu nie zdecydujesz się wsiąść na pokład? W takiej sytuacji możesz starać się o odszkodowanie, ale jedynie w sytuacji, gdy opóźnienie startu wyniosło nie mniej niż pięć godzin.

Pamiętaj, że nie w każdej sytuacji opóźnienie spowodowane jest przez przewoźnika, a co za tym idzie, nie w każdej sytuacji możesz liczyć na otrzymanie rekompensaty. Mowa o tzw. sile wyższej, czyli powodach opóźnienia lub odwołania lotu, na które przewoźnik nie miał wpływu, np. strajk pracowników kontroli lotów, trudne warunki atmosferyczne, niestabilność polityczna w kraju itp.

Przyjmijmy, że wielogodzinne opóźnienie Twojego lotu jest spowodowane awarią samolotu, a więc wina leży po stronie przewoźnika (zakładamy, że awaria nie jest spowodowana działaniem osób trzecich, zderzeniem z ptactwem itp.). Na co możesz liczyć w takiej sytuacji?

  1. Jeśli opóźnienie wynosi przynajmniej dwie godziny, możesz oczekiwać od przewoźnika zorganizowania posiłku oraz napojów.
     

  2. Jeśli lot został odwołany i zaproponowano Ci alternatywny następnego dnia, możesz oczekiwać nie tylko zorganizowania posiłku, ale również noclegu i przejazdów na linii hotel-lotnisko.

  3. Bardzo prawdopodobne jest, że pracownicy linii lotniczej zaproponują Ci w ramach zadośćuczynienia bon upominkowy na następną rezerwację. Możesz go zaakceptować, ale pamiętaj, że w takiej sytuacji automatycznie rezygnujesz z odszkodowania finansowego. Koniecznie sprawdzić, co jest dla Ciebie bardziej korzystne – darmowy lot czy odszkodowanie.

A skoro o pieniądzach mowa – jak wysokie może być odszkodowanie za opóźniony lot?

  • 250 euro, gdy trasa przelotu liczy mniej niż 1 500 km,

  • 400 euro, gdy trasa przelotu liczy między 1 500 a 3500 km,

  • 600 euro, gdy trasa przelotu liczy powyżej 3 500 km.

Jak wnioskować o wypłatę odszkodowania? Wszelkie informacje na ten temat powinieneś znaleźć na stronie internetowej swojego przewoźnika. Możesz też skorzystać z pomocy profesjonalnych firm, jednak w takim przypadku kwota odszkodowania zostanie pomniejszona o prowizję pośrednika.

 

Odwołany lub opóźniony lot – o czym musisz pamiętać?

Wprawdzie konsekwencje opóźnionych i odwołanych lotów ponoszą linie lotnicze (to one ponoszą koszty związane z wypłatą odszkodowań), jednak mimo wszystko nie powinieneś zapominać o dobrej polisie ubezpieczeniowej. Nasze ubezpieczenie turystyczne ma szeroki zakres ochrony ubezpieczeniowej i zapewni Ci fachową pomoc w trudnych sytuacjach, a ponadto dodatkowe wsparcie w przypadku opóźnionego lotu. O jakim wsparciu mowa? Jeśli wylądujesz poza granicami kraju sześć godzin później, niż planowałeś, możesz oczekiwać zwrotu wydatków poniesionych za zakup artykułów pierwszej potrzeby do 2 tysięcy złotych. Co więcej, możesz również liczyć na pomoc naszego centrum alarmowego, w którym udzielimy Ci informacji o wolnych miejscach noclegowych, pobliskich wypożyczalniach samochodów czy postojach taksówek.

Zespół Nationale-Nederlanden 13.04.2020