Materiał marketingowy
Nagła choroba, śmierć bliskiej osoby czy utrata pracy to okoliczności, których nie da się przewidzieć. Za wycieczkę w biurze podróży musisz zapłacić z wyprzedzeniem. Jeśli nie będziesz mógł z niej skorzystać, pieniądze mogą przepaść. Sprawdź, co zrobić, aby odzyskać koszty rezygnacji z wyjazdu.
Czy można zrezygnować z wycieczki w biurze podróży?
Wykupując wycieczkę w biurze podróży, najczęściej musisz ją opłacić z góry bądź ewentualnie w kilku ratach. Możesz zrezygnować z wyjazdu w każdej chwili, jednak będzie się to wiązało z kosztami. Ich wysokość zależy od zasad przyjętych w konkretnym biurze. Znajdziesz je w umowie z biurem. To najczęściej kilkadziesiąt procent w przypadku odpowiednio wcześniejszej rezygnacji i cała albo prawie cała cena w razie podjęcia takiej decyzji na niedługo przed wyjazdem. Im później odwołasz wyjazd, tym mniejsza szansa na odzyskanie wpłaconych pieniędzy.
Najczęściej nie jest też możliwa bezkosztowa rezygnacja z wycieczki z powodu choroby. Biuro podróży ponosi określone koszty związane z wyjazdem, więc brak możliwości uczestniczenia w podróży w ostatniej chwili – nawet z przyczyn niezależnych – nie jest podstawą do zwrotu wpłaconej przez Ciebie kwoty.
Odwołanie wycieczki przez biuro podróży
Inną sytuacją, która może Cię spotkać w przypadku wykupienia wycieczki, jest jej odwołanie przez biuro podróży. W praktyce jest to rzadkie, ale nadzwyczajne okoliczności mogą sprawić, że nie pojedziesz na urlop.
Najczęściej spotykane powody odwołania wycieczki przez biuro podróży to:
- nadzwyczajne sytuacje społeczne i polityczne,
- niezebranie odpowiedniej liczby uczestników,
- odwołanie rezerwacji przez hotel,
- odwołanie lotu przez linię lotniczą.
Jeśli dojdzie do odwołania wycieczki przez biuro podróży, jest ono zobowiązane do zwrotu na Twoją rzecz wszystkich poniesionych kosztów. W niektórych sytuacjach klienci mogą też dochodzić odszkodowania lub zadośćuczynienia.
Niestety, nie zmienia to faktu, że im mniej czasu do wyjazdu zostało, tym mniejsze są szanse na znalezienie alternatywnej oferty.
Rezygnacja z wycieczki a zwrot zaliczki
Niezależnie od tego, gdzie wykupiłeś wyjazd, to jeśli nie masz ubezpieczenia rezygnacji z wycieczki, prawdopodobnie nie odzyskasz zaliczki po jej wpłaceniu. Tym samym, nawet gdy wykupisz wyjazd na długo przed datą jego rozpoczęcia, nie masz co liczyć na zwrot pierwszej raty (zaliczki) z tytułu zawartej umowy. Warto o tym pamiętać, ponieważ koszty mogą być znaczne.
Co daje ubezpieczenie rezygnacji z wyjazdu?
Ubezpieczenie rezygnacji lub przerwania podróży to polisa, która zapewnia zwrot poniesionych kosztów, gdy nieprzewidziane okoliczności pokrzyżują Twoje plany. W Nationale-Nederlanden lista okoliczności uprawniających do uzyskania świadczenia jest długa i obejmuje m.in. problemy ze zdrowiem (jak np. choroby, wypadki), problemy z podróżą (np. kradzież dokumentów dzień przed wylotem) nieprzewidziane sytuacje (klęski żywiołowe, wybuchy wulkanów lub pożary) albo problemy związane z pracą.
Ubezpieczenie działa zarówno w przypadku wyjazdów krajowych, jak i zagranicznych. Nie ma też znaczenia, czy organizujesz podróż samodzielnie, czy korzystasz z usług biura podróży. Jeśli organizujesz podróż samodzielnie i kupisz najpierw bilety lotnicze, a za jakiś czas – zakwaterowanie, to na każdy z tych elementów wyjazdu musisz kupić oddzielną umowę ubezpieczenia. Zwrot może objąć wówczas koszty takie jak:
- cena wycieczki w biurze podróży,
- cena wynajęcia noclegu,
- cena biletów na środki transportu czy wydarzenia kulturalne,
- wydatki związane z wypożyczeniem samochodu lub kampera,
- cena wycieczek i rejsów.
Ubezpieczenie rezygnacji lub przerwania podróży działa zarówno, gdy konieczne będzie całkowite odwołanie wyjazdu, jak i w sytuacji, w której ze względu na nieprzewidziane okoliczności trzeba będzie wcześniej przerwać wypoczynek – w zależności od tego jaką opcję wybierzesz.
Materiał przedstawia wybrane informacje o ubezpieczeniu rezygnacji lub przerwania podroży, które jest oferowane przez Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Szczegółowe informacje na temat zakresu ubezpieczenia, ograniczeń odpowiedzialności ubezpieczyciela i warunków realizacji świadczeń znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.