Materiał marketingowy
Hulajnogi elektryczne podbiły polskie miasta, ale czy wolno nimi jeździć po ulicy? Przepisy ciągle się zmieniają, a za złamanie zasad grożą mandaty. Sprawdź, jakie są aktualne regulacje – gdzie dozwolona jest jazda e-hulajnogą, jakie ograniczenia prędkości obowiązują oraz o czym pamiętać, aby poruszać się bezpiecznie i zgodnie z prawem.
Hulajnoga elektryczna a prawo drogowe
Od 20 maja 2021 roku hulajnoga elektryczna została oficjalnie zdefiniowana w polskim Prawie o ruchu drogowym jako odrębna kategoria pojazdu. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r., hulajnoga elektryczna to „pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe”1.
Nowelizacja przepisów ustawy zrównała użytkowników hulajnóg elektrycznych z rowerzystami w wielu aspektach. Oznacza to, że osoby poruszające się hulajnogą elektryczną mają podobne prawa i obowiązki jak rowerzyści, w tym obowiązek korzystania z dróg dla rowerów, jeśli są dostępne. Ponadto maksymalna dopuszczalna prędkość dla tych pojazdów elektrycznych została ustalona na 20 km/h.
Wprowadzenie tych regulacji miało na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz ujednolicenie zasad korzystania z nowych środków transportu osobistego.
Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną w 2025 roku?
W 2025 roku obowiązujące przepisy prawa jasno określają, gdzie użytkownicy hulajnóg elektrycznych mogą się poruszać. Są to:
-
ścieżki rowerowe – podstawowym miejscem do jazdy hulajnogą elektryczną są drogi dla rowerów. Jeśli taka droga jest dostępna w kierunku jazdy, użytkownik pojazdu ma obowiązek z niej korzystać;
-
jezdnia – tylko w strefach z ograniczeniem do 30 km/h. W przypadku braku drogi dla rowerów użytkownik hulajnogi może poruszać się po jezdni, ale tylko wtedy, gdy obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Na jezdni również obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h;
-
chodnik – tylko w wyjątkowych sytuacjach. Jazda hulajnogą elektryczną po chodniku jest dozwolona wyłącznie w sytuacjach, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, jezdnia przylegająca do chodnika ma ograniczenie prędkości powyżej 30 km/h. W takich przypadkach użytkownik hulajnogi musi: poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (około 6 km/h), zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszym oraz nie utrudniać ich ruchu.
Należy pamiętać, że chodnik to przestrzeń przeznaczona przede wszystkim dla pieszych, a użytkownicy hulajnóg są tam jedynie gośćmi. Dlatego tak ważne jest zachowanie ostrożności i szacunku dla innych uczestników ruchu.
Wymagania i ograniczenia dla użytkowników e-hulajnóg
Korzystanie z hulajnogi elektrycznej w Polsce wiąże się z przestrzeganiem określonych przepisów prawa drogowego. Dzieci poniżej 10 roku życia nie mogą samodzielnie poruszać się hulajnogą elektryczną po drogach publicznych. Mogą to robić jedynie w strefach zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
Dzieci i młodzież w wieku 10–18 lat muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, natomiast w przypadku osób powyżej 18 lat nie jest wymagane posiadanie żadnych specjalnych uprawnień do kierowania hulajnogą elektryczną.
Warto wiedzieć, że przewożenie innych osób na hulajnodze elektrycznej jest zabronione. Niedopuszczalne jest także kierowanie hulajnogą elektryczną po spożyciu alkoholu. Podczas jazdy nie można korzystać z telefonu komórkowego, jeśli wymaga to trzymania go w ręku. Obie ręce powinny znajdować się na kierownicy.
Mandaty i konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów
Za złamanie przepisów można otrzymać mandaty w następujących wysokościach:
-
przekroczenie prędkości – od 50 do 1600 zł;
-
zbyt szybka jazda po chodniku – 300 zł;
-
jazda bez trzymania kierownicy – 50 zł;
-
przewożenie pasażera – 300 zł;
-
nieprawidłowe parkowanie – 100 zł;
-
niekorzystanie z dostępnej ścieżki rowerowej – 100 zł.
Ochrona w razie wypadku – ubezpieczenie NNW
Nawet najbardziej ostrożny użytkownik hulajnogi elektrycznej może znaleźć się w sytuacji zagrożenia – wystarczy chwila nieuwagi, zderzenie z samochodem na ulicy lub potknięcie na chodniku. Jeśli skutkiem jest poważny uraz, wiąże się nie tylko z bólem, ale też z kosztami leczenia, rehabilitacji czy czasową utratą dochodów. Dlatego warto wcześniej zadbać o bezpieczeństwo finansowe i rozważyć zakup odpowiedniej polisy. Polisa NNW (na wypadek uszkodzenia ciała) zapewnia wypłatę świadczenia w razie kontuzji, złamania, poważnego urazu czy hospitalizacji po wypadku na hulajnodze, jeśli tego rodzaju zdarzenia wchodzą w zakres ochrony.
Możesz też kupić ubezpieczenie NNW dedykowane kierowcom e-hulajnóg ”Na dwa koła” oferowane przez Nationale-Nederlanden TU. Opcją dodatkową jest Odpowiedzialność Cywilna (OC) na wypadek wyrządzenia szkody osobom trzecim np. kiedy jadąc e-hulajnogą zarysujesz komuś samochód albo potrącisz pieszego.
Zadbaj o swoją ochronę i bezpieczeństwo najbliższych – dowiedz się więcej o ofercie Nationale-Nederlanden TUnŻ S.A. Sprawdź nasze ubezpieczenie na życie oraz umowę dodatkową ubezpieczenie NNW na wypadek uszkodzenia ciała i zadbaj o finansowe wsparcie w razie nieprzewidzianych wypadków.
Materiał przedstawia wybrane informacje na temat:
- ubezpieczenia na życie Ochrona jutra i umowy dodatkowej na wypadek uszkodzenia ciała, oferowanych przez Nationale-Nederlanden TUnŻ S.A. Szczegóły oraz informacje o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela dotyczące poszczególnych produktów znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU);
- ubezpieczenia roweru lub hulajnogi w zakresie Pomocy Assistance, Zdarzeń losowych, Odpowiedzialności cywilnej i Następstw Nieszczęśliwych wypadków oferowanej przez Nationale-Nederlanden TU S.A. Szczegóły dotyczące produktu oraz informacje o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU).
Bibliografia
-
Ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, https://isap.sejm.gov.pl/isap.Nsf/download.xsp/WDU20210000720/O/D20210720.pdf, [dostęp 05.2025].
-
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r., Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 2022 poz. 988 z późn. zm, art. 33a.
-
Komenda Główna Policji, Wypadki drogowe w Polsce w 2024 r., https://dlakierowcow.policja.pl/download/20/447022/Wypadkidrogowe2024.pdf [dostęp 05.2025].
-
Główny Inspektorat Ruchu Drogowego, Nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego, https://www.gov.pl/web/gitd/nowe-przepisy-dotyczace-hulajnog-elektrycznych-i-urzadzen-transportu-osobistego [dostęp 05.2025].