Dętka rowerowa – wszystko, co należy o niej wiedzieć

Dętka rowerowa znajduje się pod oponą – to do niej pompujemy powietrze. Sprawdź, jak wybrać dętkę i jak zadbać o to, by nie wracać z wycieczki pieszo, gdy złapiesz gumę.

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się złapać gumę na wycieczce rowerowej, wiesz, jak ważna jest dobrej jakości dętka. Czy istnieje coś takiego jak dętka nie do przebicia i jak uchronić się przed powrotem pieszo po złapaniu gumy w rowerze?

Zacznijmy od podstaw, bo nie każdy z nas wie, co to jest dętka i do czego służy. Dętka rowerowa to balon napełniony powietrzem, który znajduje się w wewnątrz opony. Zatem gdy mówimy, że pompujemy opony, tak naprawdę mamy na myśli dętki rowerowe. Producenci ogumienia oferują nam wiele rozwiązań antyprzebiciowych. Jak znaleźć skuteczne?

Jak wybrać dętkę do roweru?

Dętki produkowane są z mieszanki gumy, której głównym zadaniem jest utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Nie ma jednego, uniwersalnego typu dętek, bo przecież koła rowerowe różnią się od siebie średnicą i grubością. Zatem pierwszym kryterium wyboru dętki rowerowej będzie kryterium dopasowania. Najważniejszym parametrem będzie odpowiedni rozmiar i typ wentyla. Jest to ta część, za której pośrednictwem pompujemy dętkę. Dostępne są trzy rodzaje wentyli rowerowych: Dunlop (wentyl rowerowy), AV (można go spotkać pod nazwą wentyl samochodowy) oraz Presta (wentyl francuski). 

Wybór odpowiedniego wentyla jest ważny, ponieważ musisz przełożyć go przez oczko w obręczy. Zatem powinien pasować idealnie. Np. do rowerów szosowych stosuje się wentyle francuskie, ponieważ są mniejsze. W rowerach o grubych obręczach możemy zastosować większe wentyle. Polecamy wybór wentyla samochodowego AV, ponieważ będziesz mógł napompować koła na każdej stacji benzynowej. 

Osoby, które uprawiają turystykę rowerową, potrzebują innego ogumienia niż osoby, które skaczą na rowerach po torze do dirt jumpingu lub uprawiają downhill. Im większe będą obciążenia podczas jazdy, tym bardziej zaawansowane dętki rowerowe. 

A może opony bezdętkowe?

Opony tubeless, czyli bezdętkowe, to nowe rozwiązanie, które wyklucza zastosowanie dętki. Takie opony są znacznie droższe, ale z zasady ma to być rozwiązanie nieprzebijalne. Jak działają opony tubeless? Zamiast dętki wewnątrz opony znajduje się specjalny płyn. Ma biały kolor i gęstą konsystencję, dlatego nazywany jest mleczkiem. Chodzi o to, aby w monecie powstania nieszczelności mleczko ją wypełniało. Niestety nie ma rozwiązań idealnych – gdy opona zostanie uszkodzona na szkle lub ostrym kamieniu, mleczko nie pomoże. 
Jak zabezpieczyć się na wypadek „kapcia”?
Bez względu na to, z którego z powyższych rozwiązań korzystasz, zawsze miej przy sobie zestaw naprawczy. Naprawa uszkodzonej opony lub opony i dętki nie jest prosta i z całą pewnością nie da się tego zrobić w minutę. Dlatego po przebiciu opony musisz liczyć się z dłuższym postojem. 

Co w sytuacji, gdy nie jesteś w stanie rozwiązać problemu w trasie? Spacer z rowerem gwarantowany. Możesz tego uniknąć, wykupując ubezpieczenie roweru. Poza ochroną na wypadek kradzieży lub uszkodzenia sprzętu w wyniku nieszczęśliwego wypadku otrzymujesz Assistance. Działa to w sposób następujący: kontaktujesz się z nami telefonicznie i wskazujesz miejsce, w którym się znajdujesz. Na miejsce przyjeżdża osoba, która naprawi Twój rower lub hulajnogę elektryczną. Jeśli nie będzie to możliwe, to zapewnimy transport dla Ciebie i Twojego pojazdu we wskazane przez Ciebie miejsce. Może to być najbliższy czynny serwis rowerowy lub Twój dom czy hotel (jeśli opona zostanie uszkodzona podczas dłuższej wyprawy). Jeśli nie uda się naprawić roweru na miejscu, zwrócimy Ci koszty naprawy w warsztacie. 

Pomoc Assistance przyda się nie tylko podczas dalekich wypraw. Prowadzenie roweru z uszkodzoną dętką lub oponą nie jest wygodne, co więcej, po kilku kilometrach takiej „jazdy” może się okazać, że uszkodzonego ogumienia nie można już uratować i trzeba wymienić cały zestaw na nowy.

Zespół Nationale-Nederlanden 23.01.2022