Jak napompować rower?

Jazda rowerem wiąże się z niespodziewanymi usterkami. Dowiedz się, jak prawidłowo napompować rower oraz co daje ubezpieczenie roweru i rowerzysty.

Materiał marketingowy

Jazda na rowerze to nie tylko świetny sposób na poprawienie kondycji fizycznej i zapewnienie dziennej dawki ruchu. Coraz więcej osób rezygnuje z samochodu i wybiera rower jako codzienny środek transportu. Każdy rowerzysta musi się jednak liczyć z tym, że jego sprzęt może ulegać usterkom. Jak sobie z nimi radzić?

Jak napompować koło w rowerze?

Najczęstsze usterki roweru dotyczą kół. Ich pompowanie należy jednak przeprowadzać nie tylko podczas wymiany dętki. Regularne uzupełnianie powietrza poprawia komfort jazdy i przyczynia się do zwiększenia żywotności opon. Jeśli jesteś właścicielem roweru, musisz wiedzieć, jak napompować koło w rowerze. To czynność, którą większość z nas wykonuje intuicyjnie. Czy jednak robimy to poprawnie? Warto to sprawdzić, aby nie uszkodzić kół i móc szybko ruszyć w dalszą trasę.

Zastanawiasz się, jak napompować rower? Zapoznaj się z naszym poradnikiem i nie daj się zaskoczyć.

Zobacz także: Zdrowotne korzyści z jazdy na rowerze

Jak napompować rower pompką ręczną?

Jeśli nie wiesz, jak napompować koła w rowerze pompką ręczną, trzymaj się poniższych wskazówek.

W pierwszej kolejności sprawdź, jaki jest optymalny poziom ciśnienia w oponach Twojego roweru. Zalecenia od producenta znajdziesz na boku opony, zwykle jest to około 2 barów. Następnie zdejmij osłonki i zamocuj pompkę. Pompuj koło aż do osiągnięcia wymaganego ciśnienia. Na koniec załóż osłonkę.

Pompki ręczne występują w dwóch wersjach – podłogowej bądź przenośnej. Pierwsza jest bardziej wydajna, ale jej rozmiary utrudniają transport. Idealnie sprawdzi się więc podczas pompowania roweru w domu. Na rowerowe wycieczki lepsza będzie pompka przenośna, którą dzięki niewielkim rozmiarom łatwo schowasz w plecaku.

Zobacz także: Czy ubezpieczenie roweru obejmuje również akcesoria rowerowe?

Jak napompować rower z wentylem samochodowym, a jak z wentylem cienkim?

Zanim przystąpisz do pompowania, sprawdź, czy w Twojej oponie znajduje się wentyl cienki, czy samochodowy. Różnią się one od siebie wyglądem, a ten drugi oznaczony jest jako AV. Wentyle cienkie DV, FV lub SV, w zależności od rodzaju. To bardzo ważne, ponieważ o ile w przypadku wentylów samochodowych od razu po odkręceniu osłonki możesz nałożyć na wentyl głowicę pompki, to wentyle cienkie wymagają wcześniejszego odkręcenia ich górnej części.

Obecnie wentyle samochodowe są mało popularne. Jeśli rzeczywiście w Twoim rowerze znajduje się wentyl cienki, zacznij wtłaczać powietrze dopiero po poluzowaniu wentyla i zaciśnięciu głowicy pompki.

Jak napompować koło w rowerze kompresorem?

Jeśli nie lubisz pompować roweru ręcznie, możesz skorzystać z kompresora dostępnego na większości stacji paliw. Urządzenie najczęściej jest wyposażone w wentyl samochodowy. Z tego powodu – jeśli masz wentyl cienki – konieczne może się okazać użycie specjalnej przejściówki. 

Pamiętaj również, że kompresory dostępne na stacjach sprawdzą się dobrze w przypadku, gdy chcesz osiągnąć ciśnienie na poziomie 2-4 barów. Rowery typu gravel czy z ogumieniem szosowym mogą wymagać większych wartości. Dostępny na stacji benzynowej kompresor prawdopodobnie nie pozwoli ich osiągnąć.

Jak napompować koło od roweru w inny nowoczesny sposób? Skorzystaj z jednorazowego naboju wypełnionego skompresowanym dwutlenkiem węgla. Wystarczy włożyć go do specjalnej głowicy, zdjąć zaślepkę i uwolnić gaz przy pomocy dźwigni.

Zobacz także: Jak sprawdzić czy rower jest skradziony?

Dlaczego warto rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia roweru i rowerzysty?

Nationale-Nederlanden przygotowało dla rowerzystów specjalne ubezpieczenie, które zapewni pomoc w przypadku niespodziewanych zdarzeń związanych z jazdą na jednośladzie. Jeśli Twój rower się zepsuje, zapewnimy naprawę na miejscu albo – jeśli nie będzie to możliwe – zwrócimy koszty poniesione na usługi serwisowe. Możesz też liczyć na wsparcie w sytuacji, gdy ulegniesz wypadkowi. Ochrona obejmuje transport do szpitala czy pomoc lekarską.

Ubezpieczenie roweru i rowerzysty „Na dwa koła” zapewnia również wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży lub rabunku roweru albo hulajnogi elektrycznej. Świadczenie może wynieść nawet 20 000 złotych  - w przypadku  ubezpieczenia roweru lub 10 000 zł – hulajnogi. Zakres ochrony można rozszerzyć  o szkody związane z wyposażeniem roweru, takim jak m.in. fotelik dziecięcy, kask, siodełko czy zabezpieczenie rowerowe.  

Możesz też liczyć na pomoc finansową w razie zajścia nieszczęśliwego wypadku. Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków gwarantuje wypłatę świadczenia np. w przypadku złamania nogi. Pieniądze przeznaczysz na dowolnie wybrany cel – np. na rehabilitację. Wypłata nastąpi tak szybko, jak to możliwe.

W przypadku wykupienia dodatkowego ubezpieczenia OC, jeśli to Ty będziesz sprawcą wypadku w czasie jazdy na rowerze albo hulajnodze elektrycznej, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pokryje szkody wyrządzone poszkodowanemu nawet do kwoty 50 000 złotych.

Ubezpieczenie roweru i rowerzysty „Na dwa koła” zapewnia ochronę roweru niezależnie od tego, kto jest jego użytkownikiem. Inaczej jest w przypadku ubezpieczenia NNW i OC, które chroni tylko Ciebie. Jasne warunki sprawiają, że z góry wiesz, jakie świadczenie otrzymasz w razie zajścia nieprzewidzianej sytuacji. Ty sam natomiast będziesz mógł realizować swoją pasję w pełni bezpiecznie.

Materiał przedstawia wybrane informacje o ubezpieczeniu. Ubezpieczenie roweru lub hulajnogi jest oferowane przez Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Szczegółowe informacje na temat zakresu ubezpieczenia, ograniczeń odpowiedzialności ubezpieczyciela i warunków realizacji świadczeń znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia

Zespół Nationale-Nederlanden 12.05.2023