Zdrowotne korzyści z jazdy na rowerze. Jak jeździć, żeby schudnąć?

Trening na rowerze to dobry sposób na to, aby zrzucić zbędne kilogramy i podnieść sprawność organizmu. Regularne wyjścia na rower to recepta na zdrową i przyjemną aktywność sportową. Jeśli chcesz zacząć prowadzić zdrowy tryb życia, wsiadaj na rower.

Jazda na rowerze jest zdrowa i przyjemna. To sport dla każdego, więc i Ty możesz w ten sposób wspierać odchudzanie, bez względu na wiek. Zdrowa dieta i regularne wyjścia na rower to metoda na budowanie sprawności i zwiększanie odporności organizmu.

Walka ze zbędnymi kilogramami wymaga zmiany trybu życia i codziennych nawyków. Poza dietą potrzebna jest regularna aktywność fizyczna. Przyjemnie i zdrowo jest uprawiać sport na świeżym w powietrzu. Zamiast wyciskać siódme poty na siłowni, wsiądź na rower i zapewnij sobie porcję aktywności na dwóch kółkach.

Rower – zdrowy i tani sposób na odchudzanie

Korzyści zdrowotnych z jazdy na rowerze jest znacznie więcej niż sama redukcja wagi. Miarowe pedałowanie sprawia, że pracują nie tylko mięśnie nóg i pośladków – wzmacniasz w ten sposób odcinek lędźwiowy kręgosłupa, brzuch staje się płaski, a ramiona silne i smukłe. Jeśli marzysz o pięknie wyrzeźbionych mięśniach, to rower jest idealnym środkiem, aby osiągnąć ten cel.

Jak reaguje organizm, gdy jedziesz na rowerze? Przede wszystkim wydajniej dotleniasz wszystkie komórki swojego ciała. Regularne treningi na rowerze pozwalają utrzymać na właściwym poziomie pułap tlenowy, czyli naturalną zdolność organizmu do przyswajania tlenu. Dla ogólnej sprawności i wydolności organizmu jest to bardzo istotne.

Jazda na rowerze przyspiesza metabolizm – komórki są lepiej odżywione, a proces usuwania toksyn z organizmu przebiega szybciej. W ten sposób m.in. redukujesz poziom złego cholesterolu, utrzymując na właściwym poziomie ten, który korzystnie wpływa na pracę całego organizmu. Uprawianie sportu na świeżym powietrzu to dobry sposób na hartowanie ciała. Organizm nabiera odporności koniecznej do walki z wirusami.

Ponadto jazda na rowerze odpręża i pomaga pozbyć się napięć po ciężkim dniu. Jeśli prowadzisz stresujący tryb życia, rower to najlepszy sposób na to, aby porządnie się zresetować i oderwać od codziennych problemów. Aby rozpocząć treningi, musisz mieć tylko sprzęt i czas – nie potrzebujesz abonamentu i trenera personalnego. Dobrym pomysłem jest wykupienie ubezpieczenia roweru i rowerzysty, które może obejmować NNW i OC dla Ciebie oraz ubezpieczenie na wypadek kradzieży roweru. Ponadto otrzymasz nasze realne wsparcie, kiedy przytrafi Ci się problem na trasie. Gdy rower odmówi współpracy, np. pęknie dętka, zapewnimy Ci pomoc na miejscu lub przetransportujemy Twój sprzęt do najbliższego serwisu.

Jak jeździć na rowerze, żeby schudnąć?

Każdy trening wymaga regularności, więc również jazda na rowerze będzie przynosić efekty, jeśli będziesz trenować regularnie. Codzienna przejażdżka to dobry sposób na to, aby spalić nadmiar kalorii i cieszyć się smukłą sylwetką.

Pamiętaj, że podczas pierwszych 30 minut pedałowania organizm wykorzystuje skumulowaną w mięśniach energię. Dopiero po tym czasie rozpoczyna się spalanie tkanki tłuszczowej. Podczas godzinnej jazdy możesz spalić nawet 500 kalorii, i to z przyjemnością. Aby pozbyć się kilograma zbędnego tłuszczu, musisz spalić około 9000 kalorii. Zatem jeśli będziesz jeździć regularnie i utrzymasz zrównoważoną dietę, na pierwsze efekty możesz liczyć już po miesiącu.

Bardzo ważne jest to, jak jeździsz. Większe efekty przeniesie regularne pedałowanie w stałym tempie przez godzinę niż kilka minut morderczego sprintu. Pomocne jest mierzenie tętna w czasie jazdy – dla 30-latka nie powinno ono przekraczać 150 uderzeń na minutę, zaś 40-latek powinien utrzymać tętno na poziomie do 140 uderzeń na minutę. Bezpieczny pułap dla osób starszych to 120–130 uderzeń na minutę. Pozytywnym efektem treningów rowerowych jest również obniżenie ciśnienia spoczynkowego. W efekcie poprawia się krążenie krwi i spada ryzyko zawału serca czy udaru.

Najważniejsze podczas treningów rowerowych jest to, aby cały czas miarowo pedałować – to właśnie ten ruch pobudza ciało do wydajniejszej pracy. Nie forsuj się – to zupełnie niepotrzebne, a zyskasz jedynie bolesne zakwasy. Dla osób otyłych pierwsze wyjścia na rower będą męczące, ale już po kilku dniach ciało odwdzięczy się lepszą wydolnością, a serce zacznie pracować w zdrowszym rytmie.

Zobacz też: Rozgrzewka przed jazdą na rowerze – przykładowe ćwiczenia

Jazda na rowerze, czyli przyjemne z pożytecznym

W okresie wiosenno-letnim możesz połączyć trening z dojazdami do pracy rowerem. Rower to świetny środek transportu w mieście. Nie stoisz w korkach, więc oszczędzasz pieniądze i nie przeżywasz szkodliwego dla zdrowia stresu. Dbasz również o jakość powietrza w swoim mieście. Rower jest też świetną alternatywą dla komunikacji miejskiej. Aby bezpiecznie poruszać się na rowerze, wystarczy Ci sprawny sprzęt i dobrze skomponowane ubezpieczenie dla rowerzysty.

Zobacz też: Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru i czy rowerzysta musi mieć OC?

Zespół Nationale-Nederlanden 19.01.2021